piątek, kwiecień 19, 2019

Gniazda i zawory

Po zdemontowaniu głowicy warto jest sprawdzić szczelność zaworów oraz stan prowadnic, gniazd, uszczelniaczy, trzonków i grzybków zaworów.

Szczelność sprawdzamy testerem podciśnieniowym. Prawidłowa wartość podciśnienia w kolektorze to -0.7  do -0.8 bar.

Poniżej tej wartości zawory wraz z gniazdami należy poddać obróbce.

Nieszczelne połączenie gniazdo – zawór spowodowane może być:

wypaleniem zaworu lub gniazda

niewpółosiowością prowadnicy zaworu względem gniazda

(niewspółosiowość powstaje najczęściej na skutek skrzywienia całej głowicy lub wymiany samej prowadnicy bez obróbki gniazda)

zużyciem zaworu i (lub) gniazda

(zbyt szerokie przylgnie, brak geometrii gniazda) 

zużyte gniazdozużyty zawór

Obróbkę gniazd wykonujemy na maszynie SERDI LARGE 3.0 nożami profilowymi.

Dzięki systemowi wielopłaszczyznowego centrowania na poduszce powietrznej samocentrujące wrzeciono zapewnia najwyższą jakość powierzchni, centryczność względem prowadnicy i okrągłość gniazda.

Do wytaczania uszkodzonych gniazd oraz roztaczania głowicy pod nowe gniazda lub prowadnice służy wytaczarka BERKO ASV/A. Jest to bardzo uniwersalna maszyna na której można również   wyfrezować urwaną szpilkę, świecę żarową lub wtrysk.

Zawory szlifujemy na szlifierce KWIK-WAY DE LUXE. Jest to jedna z najlepszych na świecie szlifierek ze względu na unikalny system mocowania i centrowania zaworu w uchwycie 6-kulowym.

Poniżej przykładowe uszkodzenia zaworów lub gniazd.