czwartek, kwiecień 18, 2024

Jaką grubą mam założyć uszczelkę?

Grubość uszczelki jest ściśle określona i jest zależna od wystawania tłoka w górnym martwym punkcie powyżej płaszczyznę bloku. (rys 1).

 

W przypadku silników Diesla mamy najczęściej do wyboru różne grubości uszczelek podgłowicowych.

Wbrew temu co twierdzi większość „mechaników” po szlifowaniu głowicy nie zakładamy grubszej uszczelki.

Jeżeli głowica jest przeszlifowana (obniżona) i istnieje ryzyko „spotkania” zaworów z tłokami nie należy zakładać grubszej uszczelki tylko doprowadzić zagłębienie zaworów względem płaszczyzny do wymiarów fabrycznych.(rys 2)

Zakładanie grubszej uszczelki powiększa komorę spalania i pogarsza rozruch zimnego silnika zwłaszcza zimą oraz prowadzi do większego zużycia paliwa.

W celu dobrania odpowiedniej grubości uszczelki, jest bezwzględnie konieczne, zmierzenie występu denka tłoka ponad blok silnika.

Poniżej opisane pomiary, powinny być przeprowadzone z najwyższą dokładnością i starannością.

Występ denka tłoka musi być mierzony w całkowitej zgodności z wytycznymi producenta silnika

▪ Punkty pomiarowe muszą znajdować się nad osią sworznia tłokowego, w celu uniknięcia wpływu  luzu przechyłowego tłoka

▪ Czujnik zegarowy ustawić na czystej powierzchni bloku silnika i napinając, ustawić go na zero.

▪ Czujnik zegarowy ustawić na czystej powierzchni denka tłoka i kręcąc wałem korbowym , ustalić najwyższy punkt.

▪ Proces powtórzyć na punkcie pomiarowym nr. 2                                                 

▪ C jest to odległość pomiędzy powierzchnią denka tłoka w jego górnym martwym punkcie, a powierzchnią skrzyni korbowej silnika

Pomiary występu denka tłoka  nad blok silnika, powinny być wykonane na wszystkich tłokach. Tłok na którym stwierdzimy najwyższy występ, posłuży do ustalenia odpowiedniej grubości uszczelki podgłowicowej. Korzystając z katalogu, dobrać odpowiednią grubość uszczelki podgłowicowej. Grubość uszczelki głowicy poznajemy po ilości karbów lub otworów na krawędzi uszczelki